تفاوت هیتر با بخاری تابشی

تفاوت هیتر با بخاری تابشی (گرماتاب)

مسلماً این سوال برای شما پیش آمده که تفاوت هیتر با بخاری تابشی چیست؟

بخاری تابشی

امروزه برای تامین نیازهای گرمایی در ساختمان های تجاری، مسکونی، صنعتی، تعمیرگاهی، رستورانی و…روش های بسیار متفاوتی به وجود آمده است که هر یک در جایگاه مناسب بسیار کاربردی می باشد.

بخاری تابشی در واقع تکنولوژی می باشد که برای تغییر در دمای محیط های داخلی و خارجی طراحی گردیده است. به احتمال زیاد ایده اولیه برای ساخت این چنین سیستم های گرمایشی از الگوی اولیه یعنی نیروی تابشی خورشید گرفته شده است.

نمونه دیگری از دستگاه های تولید کننده گرما در محیط سیستم هیتر می باشد. این تکنولوژی نیز دارای مدل های بسیار متنوعی می باشد که در جایگاه خود بسیار کاربردی می باشد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت هیتر با بخاری تابشی بپردازیم.

بخاری صنعتی

معرفی کلی بخاری تابشی (گرماتاب)

سیستم بخاری تابشی با الهام از خورشید، حرارت را به کمک امواج به محیط، اجسام و افراد می‌تاباند و با این کار گرما را منتقل می‌کند. این شیوه باعث می‌شود تا محیط ‌هایی که گرم کردن آن‌ها به نظر غیر ممکن می‌رسد، به سادگی انجام پذیرد.

این دستگاه به عنوان به روزترین تکنولوژی سیستم های گرمایشی است که جهت گرمایش گلخانه و فضاهایی همچون رستوران ها، دامداری، سالن های صنعتی به کار می رود. این سیستم گرمایشی به نسبت دیگر سیستم های گرمایشی دارای مصرف سوخت کمتری است، به طوریکه جایگزین بسیاری از سیستم های گرمایشی شده است.

هیتر

معرفی کلی هیتر

این سری از تجهیزات گرمایشی به طور مستقل از سیستم های مرکزی از قبیل موتورخانه ها، و با مصرف سوخت گرمای مورد نیاز را تامین می نمایند. ساختار این تجهیزات به این صورت است که از طریق مصرف برق، گاز و یا گازوئیل حرارت لازم را ایجاد کرده و بوسیله های فن دمنده تعبیه شده در دستگاه گرمای ایجاد شده را به فضای اتاق منتقل می نماید.

همچنین گرمایش هیتر نسبت به سایر سامانه های گرمایشی از میزان اتلاف انرژی بیشتری برخوردار می باشد. به این دلیل که گرما دارای چگالی پایین می باشد به طور معمول در زیر سقف بناها انباشته می شود. در این سامانه ها به طور معمول انتقال حرارت با استفاده از فناوری های مربوط به جابه جایی هوا صورت می پذیرد.این امر باعث می شود که در اغلب موارد سیستم هیتر قادر به تامین دمای مناسب برای محیط نباشد.

و همچنین این سامانه ها سبب تشدید آلودگی در محیط می شود. در اغلب موارد استفاده از این سامانه های گرمایشی در مراکزی که حفظ بهداشت محیط اهمیت دارد توصیه نمی گردد. کارخانه های تولید مواد غذایی، کارگاه های نجاری و جوشکاری و… شامل این دسته از فعالیت ها هستند.

 

تفاوت هیتر با بخاری تابشی

بخاری کارگاه

عوامل موثر بر انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب

هوای گرم چگالی کمی دارد به همین دلیل معمولا به قسمت بالای فضا فرار میکند جایی که نیازی به آن نداریم و به جای آن هوای سرد به دلیل چگالی بالا به قسمت های پایینی منتقل می شود. این سکون دمای هوای گرم و سرد امکان دارد تا مدت ها به همین شکل باقی بماند، اما وجود یک محرک خارجی سبب جابه جایی مداوم هوا گردد.

به همین دلیل استفاده از سیستم هایی مانند هیتر چون روی زمین قرار دارند نمی توانند عملکرد مناسبی در فضاهای باز یا بزرگ داشته باشند و همچنین سبب افزایش هزینه های جاری مانند سوخت در مجموعه شما می گردد.

در نتیجه بهترین انتخاب برای اینگونه فضاها انتخاب سیستم بخاری گرمایشی می باشد که به طور متوسط قادر به تامین دمای مناسب در محیط و ایجاد احساس آسایش برای فعالان موجود در مجموعه باشد.

مقیاس بنایی که سیستم گرمایشی در آن نصب می گردد، وجود سیستم تهویه و جریان هوا و همچنین عایق های سرمایشی و گرمایشی در محیط از جمله عوامل دخیل در این امر می باشد. حال این سوال در ذهن ایجاد می گردد که با توجه به شناخت تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی کدام سیستم گرمایشی کارایی بهتری دارد. برای اینکه بتوانید از انتقال حرارت این دستگاه  اطلاعاتی کسب کنید به مقاله  روش های انتقال حرارت هیتر تابشی مراجعه کنید.

 

مکان های مناسب برای استفاده از بخاری تابشی(گرماتاب)

گرمایش تابشی به طور معمول در بناهای دارای 3 متر ارتفاع و در سقف و دیوارها نصب می گردد. این سیستم ها عملکردی کاملا مشابه با فعالیت های خورشیدی دارند. در این سیستم ها گرما به وسیله انرژی الکترومغناطیسی تولید می گردد. در نتیجه از نظر اقتصادی کاربرد این سیستم گرمایشی برای کاربران بسیار مناسب تر می باشد.

سیستم های بخاری تابشی در دو مدل تولید میشود: بخاری تابشی لوله ای و بخاری تابشی سرامیکی

و هر کدام از این موارد به دو دسته تقسیم می شود: (بخاری لوله ای مدلUبخاری لوله ای مدل L) و (بخاری سرامیکی دیواریبخاری سرامیکی پایه دار)

البته بهتر است بدانید از بخاری تابشی مدل U در فضاهای باز رستوران، کافی شاپ، سالن های ورزشی، سالن های صنعتی، تعمیرگاهی و ویلاها استفاده می شود. همچنین از هیتر تابشی مدل L هم برای گلخانه ها، مرغداری استفاده می کنند. برای در این سیستم گرمایشی هوا با کمک جریان سیال خود و اختلاف دمای ایجاد شده جابجا می گردد. این امر سبب می شود تا محیط از نظر بهداشت در سطح بالایی قرار گیرد و عوامل بیماری زا مانند سایر سیستم های گرمایشی با حرکت مداوم فن ها دیگر جابجا نشوند.

برای دیدن پروژه های اجرا شده به صفحه اینستاگرام ما مراجعه کنید

مزایای گرمایش تابشی

مزایای گرمایش تابشی

دلایل متعددی برای کاربرد سیستم های بخاری تابشی وجود دارد. وجود منافع متعددی که کاربرد این سیستم های گرمایشی برای کاربران ایجاد می نماید از جمله دلایل مقبولیت بیشمار این روش گرمایشی به شمار می آید.

استفاده ازبخاری تابشی نسبت به سایر سیستم های گرمایشی از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه تر می باشد. کاربرد این سیستم ها به دلیل اینکه میزان انرژی کمتری را مصرف می نمایند نسبت به سایر سیستم ها اقتصادی تر می باشد. کاربرد این سیستم های گرمایشی در فضاهای بزرگ که نیاز به گرمایشی یکنواخت ندارد بسیار مناسب تر از سایر سیستم های گرمایشی می باشد.

همچنین نصب این سیستم ها نسبت به سایر سامانه ها مانند هیتر، سیستم های موتورخانه، جت هیتر و.. راحتتر می باشد. همانگونه که بیان شد در این سیستم ها به سامانه مرکزی، لوله کشی و کانال کشی نیاز نمی باشد. این امر نیز از دلایل دیگری است که کاربرد هیتر تابشی را نسبت به سایر سامانه ها اقتصادی تر می نماید.

این سیستم ها در مدت زمان کوتاه به راندمان میرسد و محیط را گرم میکند در نتیجه لازم نیست که مانند سایر سیستم های گرمایشی چند ساعت قبل از شروع کار روشن شود.

اگر شما قصد تجهیز مجموعه خود به سیستم های گرمایش را دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا از خدمات و مشاوره رایگان ما بهره مند شوید و بتوانید سیستم گرمایشی مناسبی را انتخاب کنید.

 

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *