آشنایی با سیستم بخاری تابشی

آشنایی با سیستم بخاری تابشی

آشنایی با سیستم بخاری تابشی

سیستم بخاری تابشی

در گذشته از روش‌ های سنتی یا سوزاندن انواع سوخت‌ ها نیروی حرارتی ایجاد می‌ کردند. با پیشرفت تکنولوژی روش‌ های سنتی کنار رفتند و منابع الکتریکی جای آنها را گرفتند. در حال حاضر نیز بخاری تابشی یکی از نوین‌ترین سیستم‌ های گرمایشی جهان به حساب می‌آید که بر گرفته از طبیعت است.

در این مقاله می خواهیم به آشنایی با سیستم بخاری تابشی بپردازیم.

 

 

گرمایش نور خورشید

عملکرد سیستم بخاری تابشی

عملکرد بخاری تابشی مانند عملکرد خورشید است. به خاطر بیاورید که در روزهای سرد و برفی به محض قرار گرفتن در معرض نور خورشید آن هم در فضای کاملا باز، احساس گرما میکنیم. سیستم بخاری تابشی نیز به همین شیوه عمل میکند. با انتقال حرارت به صورت RADIATION یعنی تابش حتی در محیط های کاملا باز، گرمایش ایجاد میکند.

برای درک بهتر عملکرد بخاری تابشی بهتر است درباره انواع روش های انتقال حرارت بدانیم.

روش های انتقال حرارت

معرفی انواع روش های انتقال گرما و حرارت

حرارت به سه روش انتقال پیدا می کند. روش های انتقال حرارت شامل رسانش، همرفت یا جابجایی و تشعشع می باشد.

هدایت یا رسانش

هدایت زمانی اتفاق می افتد که دو شی در دماهای مختلف در تماس با یکدیگر هستند. گرما از گرما به جسم داغتر جریان می یابد تا زمانی که هر دو در همان دما قرار بگیرند. هدایت حرکت گرما از طریق یک ماده توسط برخورد مولکول ها است. در جایی که دو لمس را لمس می کنید، مولکول های سریع تر حرکت شی گرما با مولکول های حرکت کندتر از شی سردتر برخورد می کنند.

وقتی که آنها برخورد می کنند، مولکول های سریع تر برخی از انرژی خود را به مولکول های آهسته تر می اندازند. مولکول های کندتر انرژی بیشتری به دست می آورند و با مولکول های دیگر در جسم خنک کننده برخورد می کنند. این فرآیند تا زمانی ادامه می یابد که انرژی گرما از شی گرمایش در سراسر جسم خنک پخش شود. بعضی از مواد گرما راحت تر از دیگران است. جامدات هادی بهتر از مایعات هستند و مایعات هادی بهتر از گازها هستند.

فلزات هدایت گرما بسیار خوبی هستند، در حالی که هوا هدایت گرما بسیار خوبی است. هر زمان که چیزی را که داغتر یا سردتر از پوست شما است لمس کنید، انتقال حرارت را با هدایت تجربه می کنید. هنگامی که دستان خود را در آب گرم یا سرد بشویید.

یک تصویر حرارتی مادون قرمز از یک فنجان قهوه پر از یک مایع گرم. توجه داشته باشید که حلقه های رنگ گرما را از مایع داغ از طریق جام فلزی منتقل می کنند. شما می توانید این را در قاشق فلز نیز ببینید. این نمونه خوبی از هدایت است.

انتقال حرارت همرفت

انتقال گرما به صورت همرفت

در مایعات و گازها، انتقال حرارت معمولا کارآمدترین روش انتقال گرما است. جابجایی رخ می دهد زمانی که مناطق گرم و یا مایع یا گاز به مناطق خنک کننده در مایع و یا گاز افزایش می یابد. همانطور که این اتفاق می افتد، مایع خنک کننده یا گاز جایگزین مناطق گرمتر شده است که بالاتر از آن است.

این چرخه به یک الگوی گردش تدریجی منجر می شود و گرما به مناطق خنک منتقل می شود. هنگامی که آب را در یک ظرف قرار می دهید، جوش را مشاهده می کنید. حباب های آب که افزایش می یابند، بخش های گرمتر آب به سمت آب سرد در بالای تانک می رسد. شما احتمالا شنیده اید که “هوای داغ افزایش می یابد و هوا سرد می شود تا جای خود را بگیرد” – این توصیفی از کنجکاوی در فضای ما است. انرژی گرما توسط گردش هوا منتقل می شود.

 

این تصویر حرارتی مادون قرمز جوش نفتی گرم را در یک تابه نشان می دهد. روغن گرما را از طریق پودر انتقال می دهد. توجه داشته باشید مراکز گرم (زرد) افزایش روغن داغ و خطوط خنک کننده روغن فرو می رود.

انتقال حرارت تابشی

انتقال حرارت به صورت تشعشع

یک روش انتقال حرارت است که به هیچ گونه ارتباطی بین منبع گرما و شستشوی گرم متکی نیست. به عنوان مثال، ما از گرما از خورشید احساس می کنیم، حتی اگر ما آن را لمس نکنیم. گرما را می توان با پرتو حرارتی هر چند فضای خالی انتقال داد. تابش حرارتی (اغلب به نام تابش مادون قرمز) یک نوع تابش الکترومغناطیسی (یا نور) است. تابش یک شکل از انتقال انرژی است که شامل امواج الکترومغناطیسی است که در سرعت نور حرکت می کنند. هیچ جرمی مبادله نمیشود و هیچ رسانشی مورد نیاز نیست. مثلا بخاری تابشی سقفی به صورت تابشی گرما را انتقال می دهد.

اشیاء هنگامی که الکترون های انرژی بالا در یک سطح اتمی بالاتر به سطح انرژی پایین تر می رسند، تابش می کنند. انرژی از دست رفته به عنوان نور یا تابش الکترومغناطیسی منتشر می شود. انرژی که توسط یک اتم جذب می شود، الکترون های آن را به “پرش” تا سطوح انرژی بالاتر می رساند.

تمام اشیاء تابش را جذب و انتشار می دهند. هنگامی که جذب انرژی تعادل انتشار انرژی (در اینجا یک اپلت های جاوا نشان میدهد که چگونه یک اتم جذب و تابش ساطع می کند است)، درجه حرارت از یک شی ثابت باقی می ماند. اگر جذب انرژی بیشتر از انتشار انرژی باشد، دمای یک شی افزایش می یابد. اگر جذب انرژی کمتر از انتشار انرژی باشد، دمای یک شی کاهش می یابد.

کاربردهای مختلف بخاری تابشی

بخاری های تابشی به دلیل نوع مشعل‌ هایی که دارند مورد استفاده صنایع مختلف قرار می‌گیرند. مشعل‌ های تابشی به طور پیشرفته‌ای برای پردازش نیروی حرارتی در انواع مختلف شرکت های صنعتی، کافه و رستوران، آلاچیق و تراس ویلا، ورزشگاه، باشگاه، استخر، سالن های تعمیرگاه و… کارایی دارند. این هیترها با پیکربندی جدیدی که دارند بهترین جایگزین بخاری‌ های گازسوز خواهند بود.

انواع بخاری تابشی

در سال‌های اخیر استفاده از بخاری‌های تابشی با محبوبیت بسیار زیادی روبه‌رو بوده‌ است. دلیل این محبوبیت را می‌توان عملکرد خیره‌کننده این نوع بخاری‌ها دانست.

شناخت انواع بخاری‌ های تابشی به شما کمک می‌کند تا بتوانید در زمان خرید چنین محصولاتی بهترین گزینه را انتخاب کنید.

بخاری تابشی لوله ای و سرامیکی دو نوع از سیستم های گرمایش تابشی هستند.

هیتر تابشی لوله ای دارای دو مدل U و L می باشد که هر کدام برای مکان های خاصی به کار می رود.

بخاری های ساده دارای یک مشعل و فن دمنده هستند و لوله ی آتشخوار آن به صورت L و یا U میباشد. این نوع مدل بیشترین کاربرد را نسبت به دیگر مدل ها دارند.

هر یک از این سیستم های گرمایشی به صورت مجزا از هم در مکان های مختلف از یک سالن نصب می شوند. بنابراین اگر یکی از دستگاه ها دچار نقص یا خرابی شود دیگر تاثیری بر عملکرد دیگر دستگاه ها نمیگذارد.

بخاری‌های تابشی سرامیکی مدل دیگر بخاری‌های تابشی کم‌تر شناخته شده، بخاری‌های تابشی با پوشش سرامیک هستند که با نام هیتر سرامیکی شناخته می شوند. این بخاری‎ها دارای یک بدنه آلومینیومی هستند، اما بخش درونی بدنه آن‌ها به وسیله یک لایه سرامیک پوشیده شده است. انتقال حرارت در این بخاری‌های جذاب نیز همانند بخاری‌های تابشی با پوشش لعل صورت می‌گیرد.

گرمای تولید شده توسط هیتر سرامیکی بسیار ملایم و بدون درخشش می باشد. در اثر برخورد به اشیاء انها را گرم می کند. برای گرمایش فضای باز و نیمه باز در ابعاد کوچک و مناسب برای آلاچیق ها تراس کافی شاپ های بیرون بر و …   که در ابعاد حدودا ۶ الی ۱۰ متر قابل استفاده هستند.

 

مزایای بخاری تابشی (گرماتاب)

بخاری های تابشی بسیار کم‌ مصرف و سازگار با محیط‌ زیست است. همچنین در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌کند و نیروی حرارتی و گرما را خیلی سریع انتقال می‌دهد. با خرید بخاری تابشی صنعتی امنیت بیشتری خواهید داشت. تجهیزات این نوع بخاری به طور معمول در دسترس همگان قرار دارند.

در ضمن شفافیت و کیفیت هوای پیرامون هیتر تابشی گازی مثال‌ زدنی است و هیچ‌ گونه آلودگی گازی را حس نخواهید کرد. سازندگان این وسیله گرمایشی نهایت دقت و احتیاط را در تولید آن به کار برده‌اند؛

بنابراین به هیچ‎‌ وجه نگران عوامل کنترل‌ کننده گرما و حرارت این بخاری‌ ها نباشید. خاصیت تشعشعی نیز کاربرد بخاری های تابشی محسوب می‌شود که بازدهی حرارتی بالایی ایجاد می‌کند.

  • گرمایش سریع و یکنواخت در سالن و حفظ سلامت محیط
  • کاهش هزینه نگهداری بدون نیاز به موتورخانه
  • نصب سریع و رایگان
  • كاهش گرد و غبار در كف و سقف سالن
  • کاهش مصرف گاز و برق
  • دارای گارانتی و خدمات پس از فروش

 

خرید بخاری تابشی

اولین چیزی که در خرید هیتر تابشی گازی نظر شما را جلب می‌کند، یکنواختی میزان گرمایش آن خواهد بود. در ضمن کم‌ مصرف بودن این نوع از بخاری‌ ها سبب توجه بیشتر مصرف‌کنندگان شده است. از این هیترها در حوزه‌ های مختلفی استفاده می‌شود. با نگاهی کلی به کاتالوگ بخاری‌ های تابشی متوجه توان مصرفی آن می‌ شوید.

این وسیله گرمایشی خیلی سریع محیط را گرم می‌کند و چون هوا را گرم نمیکند در نتیجه اتلاف انرژی ندارد. در نظر داشته باشید این بخاری‌ ها گرمای کاذب یا بی‌ کیفیت را منتقل نمی‌ کنند.  هدف کلی این نوع بخاری‌ ها ایجاد نیروی گرمایشی با عمر مفید است.

شرکت رهروصنعت به نمایندگی از شرکت فاران تابش با بیش از 10سال سابقه موفق در استان مازندران به مدیرت مهندس پاکدل در حال فعالیت است شما میتوانید جهت خرید و مشاوره رایگان درباره بخاری های تابشی با کارشناسان فروش این مجموعه در ارتباط باشید.

کانال های ارتباطی مارا دنبال کنید: تلگرام اینستاگرام واتساپ

 

 

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *