هیتر لوله ای (گرماتاب)

یکی از اقدامات مهم برای گرمایش سالن‌های صنعتی، سوله‌ها و انبارها، استفاده از هیتر لوله‌ ای صنعتی (سیستم گرماتاب) می‌باشد.

هیتر لوله ای فاران تابش
فولاد درخشان

فاران تابش با ارائه محصولات گرمایشی در این زمینه، امکان طراحی بهینه‌تر، کم هزینه‌تر و کم مصرف‌تر سیستم گرمایش تابشی را فراهم آورده است. این مدل‌ها به دلیل تامین گرمایش یکنواخت و مطلوب و با ایجاد رضایت پرسنل، باعث افزایش راندمان تولید می‌گردند. از سوی دیگر به‌دلیل کاهش مصرف سوخت و قابلیت تامین گرمایش به‌صورت موضعی و عدم نیاز به سرویس و نگهداری، جایگزین بی‌بدلیل تمامی روش‌های پیشین گرمایش در انواع سوله‌های صنعتی می‌باشند.

هیتر لوله‌ ای در مدل‌های مختلف و متناسب با نیاز کاربر ساخته و دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می‌باشد.

صنایع چوب آقایی

گرمایش سالن های صنعتی

گرمایش، اصل مهمی در فعالیت‌های صنعتی می‌باشد. بدون آن، علاوه بر کاهش بازده و راندمان کاری، در برخی موارد امکان تولید محصول مناسب از بین می‌رود. به همین علت است که امروزه، اقدامات مهمی در واحدها و شرکت‌های صنعتی به منظور گرمایش صورت می‌گیرد.

یکی از آن‌ها، استفاده از هیتر لوله ای صنعتی (گرماتاب) می‌باشد. در واقع استفاده از هیتر تابشی لوله‌ای صنعتی به منظور گرمایش وسیع و یکدست و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی رواج دارد. اما این دستگاه چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

آشنایی با انواع مدل‌های رایج گرمایش صنعتی

در ابتدا نیاز است که انواع مدل‌ها و فرم‌های رایج گرمایش در صنعت را بررسی کنیم تا دید صحیح و مناسبی از کارکرد دستگاه داشته باشیم. روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

کوره های هوای گرم

اولین روش گرمایش صنعتی که به آن می‌پردازیم، استفاده از کوره هوای گرم می‌باشد. در این دستگاه، سیم پیچ و المنت‌های بزرگ حرارت ساز، گرما را در محفظه دستگاه تولید می‌کنند. پس از آن، فن‌هایی که در پشت این مخزن گرما تعبیه شده‌اند کار می‌کنند تا باد تولیدی گرم شده به محیط منتقل شود. همان‌گونه که از نام آن بر می‌آید، در واقع کوره هوای گرم مانند نوعی کوره و مخزن حرارت عمل می‌کند که گرمای آن به وسیله باد به محیط می‌رسد.

جت هیتر صنعتی

جت هیترها هم بسیار مشابه دستگاه کوره هوای گرم هستند. در این نوع سیستم گرمایشی نیز بادی که از پشت دستگاه تولید می‌شود به قسمت جلویی که محل قرارگیری پیچه حرارتی است می‌رسد و باعث ایجاد باد گرمی می‌شود. اما تفاوت جت هیتر با کوره هوای گرم چیست؟ غالب تفاوت آن‌ها، به سایز و نیز راندمان باز می‌گردد. کوره هوای گرم بزرگتر است و مخزنی برای تولید گرما دارد (به وسیله مشعل گاز یا المنت برقی). اما در جت هیتر، باد فقط به لایه‌ای (و نه مخزنی) از گرما می‌خورد. همچنین جت هیترها کوچک‌تر از کوره هوای گرم هستند.

سیستم گرمایش از کف

یک مدل رایج دیگر در زمینه گرمایش صنعتی، گرمایش از کف است. در این نوع، لوله‌هایی در کف اتاق یا سالن نصب می‌شود. لوله‌ها اغلب پیچیده (مارپیچ شکل) هستند تا بتوانند گرمای بیشتری از دست دهند. این لوله‎‌ها به یک موتورخانه که منبع تولید آب گرم هستند متصل می‌شوند. آب گرم درون لوله‌ها جریان پیدا می‌کند و به تدریج، دمای محیط را افزایش می‌دهد. کاربرد آن غالبا در محیط‌های کوچک‌تر مانند کارگاه‌ها است.

هیتر لوله‌ ای صنعتی (بخاری تابشی)

فرم دیگری از گرمایش صنعتی که امروزه هم بسیار رواج پیدا کرده است، استفاده از هیتر لوله‌ ای است.

هیتر تابشی لوله‌ای، بسیاری از معایب مدل‌هایی که در بالا ذکر کردیم را ندارد. این معایب با مزایای خاصی نیز جایگزین شده است. در ادامه، به طور مفصل آن را بررسی خواهیم کرد.

معرفی سیستم هیتر تابشی لوله‌ ای صنعتی

با منسوخ شدن روش‌های گرمایش از کف، هیترهایی تولید شدند که عمل گرماسازی را از سمت بالای محیط، یعنی از سقف انجام می‌دهند. راندمان در این دستگاه‌ها بالاتر رفته و برخی مشکلات انتقال انرژی نیز حل شده است.

هیتر لوله‌ ای، نوعی سیستم گرمایش از سقف است که با ساطع کردن گرما باعث افزایش دما می‌شود. انواع مختلف آن، به وسیله برق یا گاز شهری گرما را تولید می‌کنند. سپس این گرما در لوله‌ای که درون آن وجود دارد شروع به چرخش می‌کند. در اثر این اتفاق، حرارت به جای انتشار، به محیط منعکس و تابیده می‌شود.

در واقع ایده استفاده شده در هیتر تابشی لوله‌ای صنعتی، استفاده از انعکاس حرارت و تابش گرمایی است. مزیت این پدیده نسبت به گرمایش از کف، کاهش چشمگیر اتلاف انرژی است. اما چرا به این شکل در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود؟ به این دلیل که دیگر نیاز نیست در ابتدا، گرما توسط دیوارها، کف و وسایل دیگر جذب شود؛ بلکه قسمتی که دمای آن در مرحله اول بالا می‌رود، هوای محیط است (و می‌دانیم که هوا، خود منتقل کننده گرما به شمار می‌رود).

کمباین سازی ایران

مزیت‌های استفاده از هیتر تابشی لوله‌ای صنعتی

کاهش هزینه نصب و راه اندازی

اگر بخواهید از سیستمی مانند گرمایش از کف استفاده کنید، باید هزینه و انرژی بسیاری را برای نصب و راه اندازی آن صرف کنید. هزینه تعبیه موتورخانه، حفر زمین و کار گذاشتن لوله‌ها و کنترل فشار آب در گردش تنها برخی هزینه‌های آن هستند. اما این موارد درباره هیتر تابشی صنعتی وجود ندارد. خرید هیتر از گرماسان و نصب آن بسیار آسان است و زمان کمی می‌طلبد.

علاوه بر این، موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد، هزینه تعمیر و نگهداری است که مشکل بزرگی در سیستم‌های قدیمی گرمایش به شمار می‌رفت. پایین بودن هزینه‌های تعمیر و نگهداری هیتر تابشی نیز از مزایای آن است.

گرمایش سریع و یکنواخت محیط وسیع

برای این که یک کوره هوای گرم یا سیستم گرمایش از کف بخواهد محیط صنعتی بزرگی را گرم کند، زمان بسیاری نیاز است. اما همان‌گونه که بالاتر نیز ذکر کردیم، هیتر تابشی لوله‌ای این عمل را با سرعت بسیار بیشتری انجام می‌دهد. دلیل این موضوع نیز بهره گیری از فناوری تابش حرارت و انعکاس آن است که در مقایسه با روش همرفتی، بازده و سرعت بالاتری دارد. با نصب هیترهای تابشی لوله‌ای صنعتی کافی، یک سالن بزرگ می‌تواند در زمان حدودی 10 تا 20 دقیقه گرم شود.

کاهش مصرف انرژی با هیتر تابشی لوله‌ای صنعتی

کشور ما با بحران انرژی روبروست. علاوه بر این، قیمت حامل‌های انرژی مانند نفت، گاز و برق هم در مدار صعودی قرار گرفته است. از این رو، بهترین سیستم گرمایشی آن است که بتواند با کمترین مصرف سوخت، بیشترین گرمایش را ارائه دهد. هیتر تابشی لوله‌ای صنعتی این مزیت را داراست. با حدود ۹۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق و ۷۵ درصد کاهش مصرف گاز، این دستگاه، هزینه‌های شما را به شکل قابل توجهی کاهش خواهد داد.

برای مطالعه مزیت های بیشتر بخاری تابشی فاران تابش کلیک کنید.

نبرد آهنین سمن

انواع مختلف هیتر لوله‌ ای صنعتی

نوع U شکل و نوع L شکل

از نظر شکل ظاهری، هیتر تابشی سقفی دارای دو نوع مختلف است. نوع U شکل آن، لوله‌ای خم شده به شکل U دارد و نوع خطی دارای یک لوله به صورت خطی می‌باشد.

کاتالوگ بخاری تابشی صنعتی (U)

کاتالوگ بخاری تابشی صنعتی (L)

هوشمند سازه

اگر قصد دارید محوطه مجموعه خود را گرم کنید می‌توانید سیستم‌های گرمایش تابشی لوله ای را انتخاب کنید می‌تواند به راحتی هرچه تمام فضای موردنظر شما را گرم کرده و در کاهش هزینه‌ها نیز موثر واقع گردد.

با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *