نصب بخاری تابشی در گلخانه

نصب بخاری تابشی در گلخانه

نصب بخاری تابشی در گلخانه

بخاری تابشی در گلخانه

امروزه استفاده از هیترهای گرمایش تابشی در محیط‌های گلخانه‌ای به یک ضرورت تبدیل شده است. همانطور که استفاده از هیتر به ‌منظور ایجاد دمای متعادل در گلخانه اهمیت دارد، بحث انتخاب مکان مناسب برای نصب هیتر گلخانه نیز مهم است. تنها در صورت قرار دادن هیتر در محل مناسب می‌توان از کل توان خروجی بخاری تابشی استفاده کرد.

از جمله مهمترین مزایای بخاری تابشی می‌توان به امکان تولید سریع گرما با مصرف انرژی بسیار کم اشاره کرد. همین امر موجب شده است تا چنین محصولاتی دارای محبوبیت بالایی باشند. البته زمانی که هیتر شما به نحو مناسبی نصب نشده باشد، نباید انتظار دریافت گرمای مناسبی را داشته باشید. در این مقاله می خواهیم کلیه فاکتورهایی که باید برای مکان مناسب نصب بخاری تابشی در گلخانه در نظر گرفت را شرح دهیم.

سیستم گرمایش گلخانه

مزایای هیتر تابشی در گلخانه

مناسب ترین مدل بخاری تابشی در گلخانه هیتر تابشی لوله ای مدل L یا تک لوله می باشد که با گاز شهری کار می کند. این هیتر را در محیط هایی با ارتفاع حداقل 3 تا حداکثر 5 متر به کار می برند. بیشترین کاربرد این سیستم گرمایشی در گلخانه، مرغداری، کناره های سوله و اطراف آن می باشد.

  •  لوله آلومینایز بخاری تابشی با 10 سال گارانتی
  • دارای 3 سال گارانتی فن و مشعل بدون قید و شرطو 15 سال خدمات پس از فروش
  • قابلیت نصب ریموت و کنترل ( بنا به درخواست مشتری)
  • مصرف گاز 5/4 تا 5/5 متر مکعب در ساعت
  • مصرف برق 100 وات
  • توان حرارتی 400 تا 450 درجه حرارتی می باشد.

از دیگر مزایای بخاری تابشی در گلخانه هستند.

برای اطلاع بیشتر از مزایای بخاری تابشی در گلخونه کلیک کنید.

گرمایش گلخونه

فاکتورهای مهم در نصب بخاری تابشی

نکاتی که باید برای نصب گرماتاب در نظر داشته باشیم عبارتند از:

هیتر را در ورودی گلخانه قرار دهید

هیترها برای گرمایش گلخانه، هوای سرد را دریافت کرده و آن را به هوای گرم تبدیل می‌کنند. اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که وزش باد فراوان است، توصیه می‌شود هیتر را در بخش ورودی گلخانه نصب کنید. این کار باعث می‌شود تا با هر بار باز کردن درب ورودی گلخانه طیف عظیمی از هوا به درون هیتر جذب شود و در نتیجه میزان تولید هوای گرم افزایش ‌يابد.

هیتر باید قابل‌ دسترسی باشد

مهم است که بتوانید به آن دسترسی داشته باشید. وقتی محل هیتر نامناسب باشد، برای هر بار تعمیر و یا تمیز کردن آن با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهید شد. یک هیتر باید در محیطی نصب شود که کاربر بتواند براحتی برای تعمیر و یا تمیز کردن آن بدون هیچ‌ مشکل خاصی اقدام کند. همین امر موجب راحت‌تر شدن فرایند نگهداری از هیتر می‌شود و در نتیجه عمر مفید هیتر خریداری شده، افزایش می‌یابد.

انتقال مناسب سوخت

یکی دیگر از موارد مهم در زمینه انتخاب مکان مناسب برای نصب بخاری گلخانه،‌ بحث انتقال مناسب سوخت است. هیتر مدنظر شما باید حتماً در محلی نصب شود که بتوانید فرایند سوخت‌رسانی به آن را به‌ راحتی انجام دهید. به‌ عنوان‌ مثال محل نصب هیترهای گازی باید به‌ گونه‌ای انتخاب شود که نیازی به لوله‌کشی بسیار طولانی وجود نداشته باشد. این امر حتی می‌تواند در کاهش هزینه‌های شما نیز مؤثر واقع شود.

پخش صحیح گرما

هیتر گلخانه خود را در محیطی قرار دهید که گرمای خروجی از آن به‌ سادگی در کل گلخانه و نه فقط یک نقطه خاص، پخش شود. همان‌طور که گفته شد عدم پخش متناسب گرما موجب می‌شود تا بسیاری از محصولات موجود در گلخانه دچار سرمازدگی شوند. بهتر است هیتر به‌ جای مرکز گلخانه در کنار دیوار ورودی قرار بگیرد تا فرایند پخش گرما با مشکل خاصی روبه‌رو نشود. این امر به‌ خودی‌ خود باعث خواهد شد تا هیتر بتواند با مصرف سوخت کمتر، بخش بیشتری از گلخانه را تحت پوشش قرار دهد

تعیین میزان فاصله مناسب

فاصله بسیار کم بین محصولات و هیتر، موجب خراب‌ شدن آنها به دلیل گرمای بیش از حد می‌شود؛ به همین دلیل باید در زمان انتخاب مکان مناسب برای نصب هیتر گلخانه این مورد را نیز در نظر بگیرید. توصیه می‌‌شود که فاصله بین هیتر و محصولات حدودا هفت الی هشت متر باشد.

این موضوع به نوع هیتر شما نیز بستگی دارد. هیترهایی که دارای فن‌های بزرگ هستند، معمولاً هوای گرم تولید شده را با قدرت و سرعت بیشتری انتقال می‌دهند و به همین دلیل باید فاصله آنها از محصولات مدنظر بیشتر باشد. این در حالی است که هیترهای برقی معمولاً توان بسیار بالایی ندارند و حتی وجود فاصله کم بین آنها و محصولات موجود در گلخانه، موجب آسیب‌دیدگی خاصی در محصولات مربوطه نمی‌شود.

بخاری تابشی در گلخونه

طریقه محاسبه میزان اتلاف انرژی گلخانه

کلیه تجهیزاتی که در گلخانه به کار می‌روند، دارای ویژگی‌ خاصی به نام ضریب انتقال حرارتی هستند. این ضریب حرارتی نیز نقش مهمی را در زمینه محاسبه تعداد هیتر گلخانه ایفا می‌کند.

کل حرارت هدر رفته = میزان کل حرارت هدر رفته به‌ خاطر تجهیزات + میزان کل حرارت از دست‌ رفته به‌ خاطر ورود هوای تازه (از طریق درب و سایر منافذ گلخانه)

محاسبه تعداد هیتر موردنیاز گلخانه

حال که با نحوه اندازه‌گیری میزان هدر رفت انرژی گرمایی در گلخانه آشنا شدید، نوبت به محاسبه تعداد هیتر برای گلخانه می‌رسد. تعداد هیتر گلخانه نیز به فاکتور مهمی به نام ظرفیت اسمی هیتر بستگی دارد. این بدان دلیل است که هیتر تنها ‌بخشی از سوخت ورودی را به گرما تبدیل می­کند و بخش دیگری از سوخت ورودی به شکل‌های دیگر انرژي تبدیل می‌شود.

میزان حرارت تولید شده توسط هیتر را باید با توجه ‌به فرمول زیر به دست آورد:

میزان حرارت تولید شده توسط هیتر = میزان ظرفیت اسمی * میزان راندمان کلی هیتر

به‌ طور کلی باید گفت که هر چه میزان راندمان هیتر شما بالاتر باشد، میزان هدر رفت انرژی آن هیتر کمتر خواهد بود و بنابراین گزینه مناسب‌تری است. از بین هیترهای مختلف، تنها هیترهای برقی می‌توانند کل انرژی ورودی را به انرژی گرمایی تبدیل کنند. اکنون که میزان حرارت تولید شده توسط هیتر را به دست آوردید،‌ نوبت به محاسبه تعداد هیتر موردنیاز می‌رسد.

تعداد هیتر موردنیاز برای گلخانه = میزان حرارت تولید شده توسط هیتر تقسیم بر میزان کل حرارت هدر رفته

چنانچه حاصل عبارت بالا عددی کمتر از یک شد، این بدان معناست که تنها یک هیتر می‌تواند کل گرمای موردنیاز گلخانه شما را به نحو احسن تأمین کند. در اکثر موارد با محاسبه تعداد هیتر مورد نیاز گلخانه به عددی بیشتر از یک می‌رسید.

هیتر سقفی گلخونه

کلام آخر

بخاری تابشی به شما کمک می‌کنند تا در مدت‌ زمان بسیار کوتاهی به حرارت مدنظر خود دست پیدا کنید، البته این در شرایطی رخ می‌دهد که هیتر مربوطه در محل مناسبی نصب شده باشد.

در واقع انتخاب مکان مناسب برای نصب هیتر گلخانه دارای اهمیت بسیار بالایی است. برای انتخاب یک محل مناسب باید به موارد مختلفی همچون دسترسی مناسب به هیتر، امکان سوخت‌رسانی بدون مشکل و … دقت کرد.

در صورتی‌ که قصد دارید یک هیتر تابشی باکیفیت را خریداری کنید،‌ با کارشناسان ما در تماس باشید تا راهنمایی‌های لازم را در این زمینه به شما عزیزان ارائه دهند.

ما را در کانال آپارات، تلگرام و اینستاگرام همراهی کنید.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *