اجزا تشکیل دهنده بخاری تابشی (گرماتاب)

اجزا تشکیل دهنده بخاری تابشی (گرماتاب) و نحوه عملکرد آن

اجزا تشکیل دهنده بخاری تابشی (گرماتاب) چیست؟

در حالت کلی می‌ توان گفت که این سیستم های بخاری تابشی (گرماتاب) از اجزایی شامل لوله های تابشی، مشعل، فن مکنده، توربولاتور، رفلکتور و… تشکیل شده‌اند.

لوله های بخاری تابشی (گرماتاب)

لوله های بخاری تابشی (گرماتاب):  از جنس آلومینایز(aluminized welded steel tubes)  است. مغز فولاد کربن بالا کوتینک شده با آلومینیوم روی و منگنز که به صورت ورق در کشور کره جنوبی تولید شده و پس از واردات در ایران به شکل لوله در می آید. ضدزنگ و ضدسایش است و از رسانایی خیلی بالایی برخوردار است و توسط شرکت فاران تابش به مدت ۱۰ سال بی قید و شرط گارانتی می شود

*نکته: شرکت های شوانک (اولین تولیدکننده گرمایشی تابشی) گوگس، فراکارو و…(برترین تولیدکنندگان گرمایشی تابشی در دنیا) معتقدند استاندارد ترین لوله برای بخاری تابشی لوله آلومینایز می باشد و لوله های آهنی مناسب سیستم بخاری تابشی نیست پس لطفا در تصمیم خود دقت کنید و کیفیت را فدای قیمت نکنید.

برای مطالعه مطلب تفاوت لوله آلومینایز و لوله آهنی کلیک کنید.

مشعل بخاری تابشی (گرماتاب)

مشعل اتمسفریک و اجزا آن:

مشعل قلب دستگاه می باشد. اختلاط بین هوا و سوخت (گاز مایع شهری) با نسبت مناسب به‌ صورت احتراق کامل در داخل یک لوله سوزانده می‌شود. دمای لوله به طور متوسط تا 300 درجه‌ سانتی‌گراد بالا می‌رود، انرژی تابشی لوله به‌ صورت یک منعکس‌ کننده به سمت پایین هدایت می‌شود گرمایش لازم را تأمین می‌نماید

اجزا تشکیل دهنده مشعل بخاری تابشی (گرماتاب):

شیربرقی بخاری تابشی (گرماتاب)

-شیربرقی: همانطور که از اسم آن بر می‌آید، شیربرقی در بخاری تابشی (گرماتاب) جهت قطع و وصل کردن گاز (سوخت) مورد نیاز بخاری تابشی (گرماتاب) میباشد. زمانیکه دستگاه می خواهد روشن شود برد، برق مورد نیاز رو به سر بوبین‌های شیرگازی ارسال میکند و شیر باز میشود. بهترین برند شیر گازی بخاری تابشی (گرماتاب) که در ایران استفاده می‌شود: sit 845 sigma ساخت کشور ایتالیاست که در بخاری های تابشی فاران تابش استفاده می شود.

استابیلایزر بخاری تابشی (گرماتاب)

-استابیلایزر گاز دستگاهی مکانیکی است که تضمین می کند یک وسیله ی گازسوز، از جریان بی نوسان گاز تغذیه خواهد کرد. به بیان دقیق تر، کمبود، ازدیاد یا نوسان های ناگهانی و ذره بینی، در پشت استابلایزر باقی خواهند ماند و آن چه به یک مثلا بخاری می رسد، صاف است و دقیق و بی مشکل. دیافراگم موجود و صافی و قابلیت اندازه گیری، ما را به سمت بی دردسر کار کردن می برد و توی نوسانات به ما کمک میکند

-سنسور فشار ایمنی: متناسب با شیربرقی

-ترانس و پایه جرقه ای ترکیه ای

-برد کنترلر الکتریکی برند کارن

-نویز فیلتر

فن مکنده بخاری تابشی (گرماتاب)

فن مکنده

فن مکنده مکش لازم را درون لوله جهت حرکت محصولات احتراق فراهم میکند و آن را به سمت انتهای لوله هدایت می‌ کند.

رفلکتور بخاری تابشی (گرماتاب)

رفلکتور (منعکس‌کننده)

شکلی مانند ذوزنقه دارد و حرارت را منعکس می‌کند. در واقع رفلکتور در بخش بالای دستگاه واقع شده و حرارت داخلی لوله را به نقاط مورد نظر منتقل می‌کند.

جنس رفلکتور از استیل براق است با ضخامت ۰/۵ میلیمتر به همین خاطر در برابر زنگ زدگی و خوردگی آهن مقاومت بالایی دارد.

 

_الکترو موتور: مقاوم در برابر حرارت تا ۱۳۰درجه و مقاوم در برابر گرد و غبار و رطوبت با برند الکتروژن

 

-توربولاتور یا شعله‌ پخش‌

درون لوله ها جای گذاری میشود و حرارت را به بهترین نحو ممکن توزیع می‌کند. از جنس استیل است جهت یکسان سازی سطح دما و بالا بردن راندمان دستگاه و  که در برابر حرارت مقاوم است و از هدر رفتن حرارت جلوگیری می‌کند و اجازه خروج شعله‌های مشعل به بیرون را نمی‌دهد

 

-متعلقات: براکت ها. زنجیر گالوانیزه. کارابین. استابیلایزر گاز. شلنگ فشار قوی. کانکتور برق.

 

نحوه عملکرد دستگاه بخاری تابشی لوله‌ای (گرماتاب)

برای روشن‌ کردن هیتر تابشی لوله‌ای رهروصنعت می‌توان از گاز شهری یا گاز مایع استفاده کرد، زمانی که گاز به مشعل می‌رسد شعله‌ای پرحرارت تولید شده و توسط فن به داخل لوله‌ها هدایت می‌شود.

حرارت داخل لوله به امواج مادون‌قرمز تبدیل می‌شوند و توسط رفلکتور یا منعکس‌کننده به قسمت مورد نظر می تابد و می‌توان به‌ راحتی از این دستگاه در فضای باز استفاده کرد

 

نحوه گرمایش سیستم گرمایش تابشی (گرماتاب)

در این روش ابتدا اشیاء و اجسام گرما را به طور مستقیم دریافت می نمایند و سپس گرمای دریافت شده را به محیط اطراف منتقل می کنند

تفاوت سیستم گرمایش تابشی و سیستم های سنتی

تفاوت عملکرد سیستم گرمایش تابشی با سیستم گرمایشی انتقال حرارت

سیستم گرمایش تابشی با سیستم گرمایش انتقال حرارت تفاوت اساسی در نحوه ی گرم کردن و در نتیجه ی آن میزان هدر رفت انرژی دارند. سیستم گرمایش انتقال حرارت با تولید گرما و انتقال آن به هوای اطراف خود موجب گرم شدن محیط اطراف می شوند ولی سیستم گرمایش تابشی موجب گرم کردن هوای اطراف نمی شوند و با تابش مستقیم گرما به سطح مورد نظر موجب گرم شدن آن می شود و هدف از آن گرم کردن جو نمی باشد. در روش انتقال حرارت برای گرم کردن محیط به دلیل این که هوای گرم به دلیل سبک بودن به زیر سقف حرکت می کند و هوای سرد به علت سنگینی در پایین قرار می گیرد به میزان زیادی مصرف انرژی نیاز می باشد تا اختلاف دما جبران شود و در نتیجه مقدار زیادی انرژی اتلاف می شود در حالی که روش تابشی با حداقل مصرف انرژی محیط را گرم می کند. سرعت گرم کردن و انتقال حرارت در سیستم های انتقال حرارت بسیار کند می باشد و در نتیجه برای گرم کردن محیط به خصوص در سالن های بزرگ باید از چندین ساعت قبل اقدام به روشن کردن دستگاه گرمایشی نمود تا دما به حد مطلوب برسد در حالی که در سیستم تابشی سرعت انتقال گرما به سرعت انجام می شود و تنها چند دقیقه بعد از به کار انداختن سیستم می توان گرما را در محیط به طور یکنواخت احساس کرد.

 

لوله‌کشی گاز سیستم گرمایش تابشی (گرماتاب)

هیترهای تابشی (گرماتاب) که در گروه دستگاه‌های مادون‌ قرمز و غیرمتمرکز قرار می‌گیرند، با گاز کار می‌کنند. بعد از خرید این دستگاه مراحل نصب و سپس لوله‌کشی گاز انجام می‌شود. لوله‌کشی گاز برای سیستم‌های گرمایش تابشی با توجه ‌به استانداردهای ارائه شده اداره گاز و ظرفیت مشعل از جدول مشخصات دستگاه، قطر و اندازه لوله‌های گاز و ظرفیت رگولاتور مشخص می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که بهتر است بعد از نصب دستگاه، لوله‌کشی گاز انجام شود.

 

برق سیستم گرمایش تابشی

سیستم‌های تابشی در امر برق‌رسانی حساسیت بیشتری دارند؛ پس باید برای تأمین برق تمامی دستگاه‌ها به‌ صورت جداگانه، از یک ترمینال و تابلو برق استفاده کرد تا در عملکرد سیستم اختلال پیش نیاید. برق مورد نیاز هیتر تابشی 40-100 وات بوده و بهتر است کابل‌کشی برای هر سیستم نیز به‌ صورت جداگانه انجام پذیرد. کابل مورد استفاده باید در سایز 1.5×3 (فاز، نول، ارت) باشد.

 

نصب سیستم گرمایش تابشی (گرماتاب)

نصب سیستم گرمایش تابشی کاری تخصصی می باشد که دارای استاندارد ها و ضوابطی می باشد و در هنگام نصب باید استانداردها و ضوابط رعایت شوند. نصب هیتر باید مطابق با  فاصله ی استاندارد در دستورالعمل انجام شود زیرا نزدیک بودن بیش از اندازه سیستم به سطح، موجب افزایش بی رویه ی دمای سطح می شود و احتمال ایجاد خطر دارد.علاوه بر این باید زاویه ی نصب هیتر نیز اصولی انجام شود و به گونه ای باشد که امواج گرمایشی به سطح مورد نظر بتابد.

 

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *